Kokonaisvaltainen diabeteselämä
lähtee kokonaisvaltaisesta
diabeteksen ymmärtämisestä.

Mitä enemmän diabeteksesta tietää, sitä helpompi sen kanssa on elää täysipainosta elämää. Tältä sivustolta löydät asiantuntija-neuvoja ja omahoidon apuvälineitä kokonaisvaltaiseen diabeteselämään.

Liikuntapäiväkirja

Päiväkirjan avulla seuraat kätevästi liikkumistasi.

Verensokeriseurantalomake

Verensokerinseurantalomake auttaa arjessa.

Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirjan myötä hahmotat ruokailutapojasi ja niiden vaikutuksia mielialaasi.

Ostoskori – herkkuja diabeetikolle

Myös diabeetikko voi ja saa herkutella. Lähde ravintoterapeutti Anette Palssan matkaan ruokaostoksille ja katso, millaiset herkut sopivat diabeetikolle. Vaikka sokerin ja rasvan määrään ja laatuun tulee kiinnittää huomiota, mahtuu ostoskoriin myös makeita herkkuja. 

Herkuttelua ei ole kielletty diabeetikoltakaan, kunhan kiinnittää huomiota sokerin määrään ja rasvan laatuun sekä kuidun saantiin. Anette Palssa muistuttaa, että mieltymys makeaan on luonnollista, mutta sokeriin totuttautuminen on opeteltua. Myös vähemmän makeaan tottuu, kun vain maistelee riittävän monta kertaa.

Luonnollista makeutta löytyy kaupan hedelmä- ja vihannestiskiltä. Marjoja ja hedelmiä on tarjolla pakastealtaassa joka sesongilla. Jos marjat eivät maistu paljaaltaan, lisää niitä jogurttiin viiliin tai smoothie-pirtelöön. Vaikka kasviksia ei aina mielletäkään herkuiksi, kannattaa niitä silti syödä puoli kiloa päivässä. Kasviksia voi maustaa ja illanistujaisiin voi sipsien tilalle pilkkoa kurkkua, paprikaa, porkkanaa ja vaikkapa selleriä kermaviilidipin kanssa.

Maitotaloustuotteet sopivat arkipäivän lisäksi myös herkutteluun. Maitotiskin ääressä kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä monet tuotteet sisältävät paljon sokeria. Sokerin määrä selviää vain tuoteselosteesta. Rasvatonkaan tuote ei tarkoita sitä, etteikö siinä voi olla paljon sokeria. Sokerittomaan tuotteeseen voi itse lisätä marjoja tuomaan luonnollista makeutta.

Täysmehuissa ja limonadeissa on usein paljon sokeria. Silti juomista saatava sokeri ei tuo kylläisyyttä, vaan nostaa helposti painoa. Hyvä vaihtoehto on valita täysin makeuttamattomia tai makeutusaineilla makeutettuja mehuja. Muista kohtuus erityisesti juomissa, ei litroittain joka päivä!

Napostelutuotteiden kohdalla kannattaa olla tarkkana. Niissä on lähes poikkeuksetta paljon energiaa, jolloin niitä tulee syödä kohtuudella ja harvakseltaan. Pullat, viinerit ja keksit ovat tuttuja herkkuja, joita diabeetikkokin voi syödä silloin tällöin. Parempia valintoja ovat silloin pullat kuin viinerit ja vaikka marjapiirakat, joissa on täysjyväviljaa. Mielihaluilleen voi joskus antaa periksi, kunhan herkuttelu ei ole päivittäistä.