Kokonaisvaltainen diabeteselämä
lähtee kokonaisvaltaisesta
diabeteksen ymmärtämisestä.

Mitä enemmän diabeteksesta tietää, sitä helpompi sen kanssa on elää täysipainosta elämää. Tältä sivustolta löydät asiantuntija-neuvoja ja omahoidon apuvälineitä kokonaisvaltaiseen diabeteselämään.

Liikuntapäiväkirja

Päiväkirjan avulla seuraat kätevästi liikkumistasi.

Verensokeriseurantalomake

Verensokerinseurantalomake auttaa arjessa.

Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirjan myötä hahmotat ruokailutapojasi ja niiden vaikutuksia mielialaasi.

Painonhallinta

Diabeetikolle painonhallinta on tärkeä osa kokonaisvaltaista hoitoa. Katso personal trainer Timo Haikaraisen käytännönläheiset vinkit painonhallintaan. Miten diabeetikko voi pudottaa painoaan terveellisesti ja millainen ruokavalio ja liikunta tukevat painonhallintaa tehokkaimmin?

Pelkkä liikunta ei riitä painonpudotuksessa, sillä se pudottaa painoa neljän kuukauden aikana vain pari kiloa. Kontrolloidulla ruokavaliolla päästään samassa ajassa noin kymmenen kilon pudotukseen. Siksi diabeetikon kannattaakin pudottaa painoaan liikunnan ja ruokavalion yhdistelmällä. Painon pudottaminen auttaa diabeetikkoa ylläpitämään hoitotasapainoaan ja voimaan paremmin. Jopa 5-10 prosentin painonpudotus on jo loistava lähtökohta.

Paras vaihtoehto on siis yhdistää liikunta ja oikea ruokavalio. Liikunta polttaa nimittäin erityisesti vatsaontelon sisässä olevaa rasvaa, joka on haitallista terveydelle. Lisäksi liikunta ylläpitää ja lisää lihaskudosta. Jos laihdutat pelkästään ruokavaliolla, saattaa jopa kolmannes tiputetusta painosta olla lihasta. Lihasta kannattaa ylläpitää, sillä se tehostaa lepoaineenvaihduntaasi ja auttaa sinua pitämään verensokerin tasapainossa.

Liikuntaa varten tarvitset kuitupitoisia hiilihydraatteja. Niitä saat ruisleivästä, puurosta, tummasta riisistä ja muista täysjyvätuotteista. Rasvojen kohdalla vähennä määrä ja panosta laatuun. Syö kasviöljyjä, kevytlevitteitä, siemeniä ja pähkinöitä sekä rasvaista kalaa.

Tarvitset myös proteiineja –varsinkin kun harrastat liikuntaa. Niitä saat lihasta, kalasta, kanasta maitotuotteista ja palkokasveista. Muista myös syödä paljon kasviksia, sillä ne auttavat painonhallinnassa ja niistä saat runsaasti ravintoaineita. Tarkkaile suolan käyttöä, sitä on yllättävän paljon esimerkiksi valmisruoissa ja snackseissä. Diabeetikon tulee erityisesti tarkkailla ateriarytmiään. Syödä pitäisi 4-5 kertaa päivässä. Tasainen ruokailurytmi pitää verensokerin tasaisena ja auttaa painonhallinnassa.