Kokonaisvaltainen diabeteselämä
lähtee kokonaisvaltaisesta
diabeteksen ymmärtämisestä.

Mitä enemmän diabeteksesta tietää, sitä helpompi sen kanssa on elää täysipainosta elämää. Tältä sivustolta löydät asiantuntija-neuvoja ja omahoidon apuvälineitä kokonaisvaltaiseen diabeteselämään.

Liikuntapäiväkirja

Päiväkirjan avulla seuraat kätevästi liikkumistasi.

Verensokeriseurantalomake

Verensokerinseurantalomake auttaa arjessa.

Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirjan myötä hahmotat ruokailutapojasi ja niiden vaikutuksia mielialaasi.

Ravintolassa

Ravintolassa ruoka-annos sisältää usein liian vähän kuituja ja kasviksia, mutta runsaasti rasvaa. Ravintoterapeutti Anette Palssa opastaa diabeetikkoa valitsemaan ravintolassa terveellisempiä vaihtoehtoja. Syömällä kohtuudella, valitsemalla paljon kasviksia ja välttämällä suuria pasta-, riisi- ja peruna-annoksia sekä alkoholia, myös ravintolassa voi syödä terveellisesti.

Ravintoterapeutti Anette Palssan mielestä ravintolaruoan suurena haasteena on, että siinä on usein liian vähän kasviksia ja kuitua. Rasvan ja energian määrää on myös vaikeaa arvioida. Alkupaloina usein tarjottava voi ja vaalea leipä ei ole diabeetikolle hyvä valinta, vaan alkusalaatti olisi parempi vaihtoehto. Annokseen usein kuuluvat rasvaiset ranskanperunat olisi hyvä vaihtaa keitettyihin perunoihin tai kasviksiin. Salaatti on usein parempi valinta, varsinkin jos kastikkeen pyytää erikseen. Kasvisruoka puolestaan saattaa sisältää yllättävän paljon energiaa.

Ravitsemuksellisesti hyvä annos sisältää lihaa ja kasviksia. Suurimmat pasta-annokset kannattaa jättää suosiolla syömättä. Alku- pää- ja jälkiruoan sekä alkoholilliset ruokajuomat sisältävällä aterialla voi olla varma, että yhdellä kertaa kuittaa helposti koko päivän energiantarpeen. Alkoholista tulee paitsi energiaa, se vaikuttaa myös verensokereihin. Vaikka ravintolassa annoskokoon ei yleensä voi itse vaikuttaa, kannattaa syöminen lopettaa siihen kuin on itse kylläinen. Seisovassa pöydässäkään ei tarvitse syödä koko rahan edestä, Anette Palssa muistuttaa.