Bridge

Painonhallinta on tärkeä osa hoitoa

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio auttavat myös painonhallinnassa. Ylipainoiselle jo 5–10 % pysyvällä painonpudotuksella on terveydellistä hyötyä, tätä suurempi painonpudotus hyödyttää tietysti enemmän.

Ruokavalio on siksi suunniteltava yksilöllisesti sellaiseksi, että sitä voi toteuttaa joka päivä. Hyvässä ruokavaliossa yhdistyvät hyvä ateriarytmi, sopivat annoskoot ja terveelliset ruokavalinnat.

Sydän- ja verisuoniterveyttä sekä painon ja verensokerien hallintaa edistävät kuitupitoisten hiilihydraattien lähteet, kuten pavut, täysvilja, hedelmät ja marjat.

Sen sijaan sokeri ja raffinoidut hiilihydraatit kuten valkoinen leipä, riisi ja makaroni ovat runsaasti käytettynä omiaan lisäämään painoa ja nostamaan verensokeria.

Katso kuvasta, miten voit muuttaa ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan ja painonhallintaa tukevaksi.

Lisää näitä ruokavalinnat
Vaihda näitä ruokavalinnat
Vähennä näitä ruokavalinnat

Lähde: Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014