Tee pieni
suuri päätös.

Mikäpä olisi hauskempi tapa ylläpitää kuntoa kuin hulavanteen pyörittely? Hulailulla on lukuisia terveyshyötyjä, ja rohkaisevia tuloksia tulee jo 13 minuutin päivätreenillä.

Aloittelijan hulatreeni

Miksi hulailu on hyvästä?

Päivittäinen 13 minuutin hulailu tuo tutkitusti mukanaan monia terveyshyötyjä. Helsingin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa hulavanteen pyörittäminen kavensi kuudessa viikossa vyötärönympärystä keskimäärin 3 cm, vähensi keskivartalon rasvamassaa 2 % ja pienensi merkitsevästi huonon LDL-kolesterolin määrää. (Lähde: 1) Siinäpä jo kolme hyvää syytä pyöräyttää uusi harrastus käyntiin!

Hulailu on paitsi terveellistä, myös helppoa ja hauskaa. Aloittamiseen tarvitset vain 1,5 kg:n painoisen hulavanteen ja reilut kymmenen minuuttia aikaa päivittäin. Hulavanteen löydät urheiluvälineliikkeestä tai hyvin varustellusta päivittäistavarakaupasta.

Aloittelijan vinkit hulatreeniin (13 min):

  • Hulatreenin perusajatus on saada vanne pysymään pyörivässä liikkeessä vyötärön ympärillä. Opettele ensin rauhassa perusliike, äläkä hermostu, vaikka vanne aluksi putoilisikin lattialle.
  • Pieniä mustelmia ei kannata hätkähtää, niitä syntyy helposti varsinkin aloittelijalle.
  • Kun pyörittäminen alkaa sujua, lisää haastetta nostamalla kädet ilmaan. Huomaatko vaikutuksen vatsalihaksissa?
  • Voit myös vaihtaa pyörittämisen suuntaa. Ei niin helppoa kuin luulisi!
  • Kokeile ottaa treenin aikana askeleita eteen ja taakse, tai yritä kyykkyä.
  • Voit tehdä 13 minuutin treenin kerralla pois alta, mutta aivan yhtä sallittua on pilkkoa pyörittely muutaman minuutin mittaisiin treeneihin päivän aikana. (Lähteet: 1,2)

Ja ei kun kokeilemaan. Pyörittämisen iloa kaikkiin koteihin!



Lähteet:

  1. Lahelma, Mari; Salonen Adéle; Yki-Järvinen, Hannele: Miten liikunta vaikuttaa keskivartalolihavuuteen – olisiko hulavanteesta apua? Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim. 5/2020 [viitattu 22.2.2021]. https://www.duodecimlehti.fi/duo15386
  2. Latva-Mantila, Pirjo. Onko kohuttu hulavanne hitti vai huti? Näin kapeni vyötärö, kun pyöritimme vannetta 13 minuuttia päivässä. Seura. 26.11.2019 [viitattu 22.2.2021]. https://seura.fi/hyvinvointi/hulavanne-hitti-vai-huti-lue-tulokset-pyoritimme-vannetta-13-minuuttia-paivassa/